House of Parlements and more - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu House of Parlements and more - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

House of Parlements and more

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Juni 2022 | Hongarije, Boedapest

Dag 3

Ontbijten en dan proberen nog een ticket te bemachtigen voor the Houses of Parliament, online zit alles vol, maar volgens Yvon de gids, kun je in de ochtend een poging doen, zo gezegd, zo gedaan

Moet ook de moeite zijn.

BTW: gisteren toch nog even een afzakkertje gepakt in de 360 rooftop bar, mooi: Budapest in de avond

Overigens een tip voor hier: als je geen toeristen discountcard koopt, koop een 72 hours travel card voor 4100 Huf, plm. 10 €, kun je met de bus, tram en metro onbeperkt instappen.

Enig puzzel werk voor mij, maar kom nog steeds overal [e-1f601]

Metro N2 --> Kossuth Lanos tér

Hier uitgestapt voor het parlementsgebouw, ticket kunnen kopen voor

de Tour van 12.15, even wat tijd overbruggen, dus naar het.... oudste strudel house van Budapest -->

Keuze is reuze: sour cream cherry en abricot, gelukkig maar kleine stukjes om te proberen. Lkkr, dat iig

Vanuit het strudel house door hetzelfde parkje gelopen van eerder deze trip (Amerikaanse ambassade) en nu dan ook Reagan en Busch gevonden en op foto gezet.

Nu ook beter gezien dat t idd een behoorlijk onneembaar fort lijkt. Foto's niet toegestaan..

En weer terug naar het Parlement

Engelse Tour startte 12.15, op naar de 4th Floor. Voor de watjes onder ons was er ook een lift.

Prachtig gebouw, zeer de moeite waard, ofschoon we van de Dome hall geen foto's mochten maken, daar wordt oa the crown , the sword en nog

wat attributen voor the coronation bewaard. En beveiligd door 2 guards , die geen spier verrekken en een vreselijke baan hebben, lijkt mij, maar dat ter zijde. Worden wel om het uur afgelost, dat weer wel, niet vol te houden anders.

Hongarije heeft toch ook wel een indrukwekkende geschiedenis, maar dat is in alle landen ws het geval

PS blauw van het vloerkleed en symboliseert bloed van de royals dat ooit gevloeid heeft

Een prachtig gebouw en zeer zeker de moeite waard om te bezoeken het staat ook op de Unesco erfgoed lijst, net als trouwens het Vissersbastion

Terug naar het hotel om mijn zwemspullen te gaan halen. Ik wilde hier nl ook naar een badhuis en de keus is uiteindelijk op Gellért gevallen, een van de oudste van Boedapest wel een beetje vergane glorie hier en bovendien nog nooit zoveel trappen gelopen in een badhuis.

Maar het weer is fantastisch dus een relaxmomentje is op zijn plaats

Na bij te zijn gekomen van een verfrissende duik in het zwembad op het einde van de middag stond het Margareta Island (Sziget) op de planning. Hier worden ook muziekfestivals gehouden (info van zoonlief, die hier eerde een week aan het feesten is geweest). Op dit moment waren de wereldkampioenschappen zwemmen aan de gang, dus het was druk, maar gezellig druk op het eiland, als eerste loop je op de fontein af, met een hoog Aquanura gehalte a la Efteling, dus even wat gedronken hier en genoten.

Echter de inwendige mens had na de strudel niets meer gehad dus ook op zoek naar een eetgelegenheid, keus viel op de Pizza Puzzle, erg goede reviews, aparte manier om hier te gaan zitten, je moet nl aan de bar je pizza bestellen met evt. een drankje dan kun je plaats nemen in het naast gelegen zitgedeelte, het lijkt een onooglijk tentje, en er wordt weinig tot geen Engels gesproken/begrepen, maar eerlijk: de reviews waren niet gelogen, de pizza diavolo was echt heerlijk zo ook de Mojito, ook dat kan ook weleens afwijken van welke ik lekker vind, Dus conclusie: Heel erg lekker gegeten , van mij krijgen ze een dikke 10!!

Daarna terug naar huis ondanks de relaxmiddag meer dan voldoende stappen weer gezet en stiekem begint de vermoeidheid toe te slaan van de warmte en het idee dat ik zo veel mogelijk moet of wil zien.

Dat dat niet lukt hier is ondertussen een feit.

Zo’n buskaart is toch erg handig kaart voor 72 uur, kun je gratis en voor niks reizen (als je weer eens bij de verkeerde halte uit bent gestapt en een halte terug moet omdat je alweer niet hebt kunnen onthouden hoe de uitstaphalte heette [e-1f631]

Nog geen ijsje op dezer dagen, dus ff tripadvisor er op na gelagen:

Uitslag: Geralto Rosa

Nota bene om de hoek van de basiliek op zondag, toen was t er al mega druk maar kende ik t nog niet.. 3 smaken mocht ik kiezen: rosé / white chocolate with lavender / cherry soup. Jammie , gesmuld en zelfs bijzonder mooi om te zien

Lijn 9 naar t hotel terug, uitstappen bij bushalte Harminckettesek tere. Voeten omhoog en op bed. Trusten voor straks, uitgeblust....