Fietstour - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Fietstour - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Fietstour

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 Juni 2022 | Hongarije, Boedapest

Volle dag 1:

Na een heerlijk ontbijt, incl champagne en een chocolade toren de benenwagen genomen, ik ken nog niks hier in de stad, dus maar even gekeken hoe ik er te voet het best kan komen, onderweg even ergens pinnen en zorgen dat ik op tijd ben

Ruim op tijd voor de Tour, dus relaxen bij Starbucks, ijskoud koffie momentje, karamel latte frappucino, wel verdiend na een wandeling van 3 kwartier. Wel last van een frozen brain, mijn hemel het was echt koud.

Onze gids was Yvon, leuke Brabantse tante, die in Budapest was terecht gekomen om een jaartje hier de boel te verkennen en dan weer verder te trekken, je kan vervelender werk hebben. Ons gezelschap bestond uit een moeder met een zoon, een moeder met 2 zonen en Hongaarse roots en een moeder met 2 zonen thuis (ik dus)

We fietsen als eerste langs een waterpret monumentje, de kunst was om tussendoor de waterstralen te fietsen, leuk zo met dit weer en om niet nat te worden, 1tje was t niet gelukt [e-1f609]

En it wasn’t me

Verder door naar hetRussische monument ter ere van de overwinning op DLD, aan de overkant vh plein is de American Embassy gevestigd, erg goed beveiligd met een hekwerk en verboden om foto’s te maken, Om te jennen stonden er bij hetRussische monument weliswaar op afstand Aan weerzijden een standbeeld van R Reagan en G Busch

Daarnadoor naar het Parlementsgebouw, wat een prachtig pand, toch nog proberen om een ticket te bemachtigen voor een rondleiding, online was het in de maanden ervoor niet gelukt, alle dagen “op slot”, maar volgens Yvon zou je de dag zelf nog wel een kansje kunnen wagen.

Even een stil momentje aan de oever van de Donau ter herinnering een aantal schoenen op een rij in brons gegoten, het verhaal gaat dat ten tijde van het einde van de oorlog, toen het er naar uitzag dat de Duitsers gingen verliezen er nog genoeg mensen werden omgebracht, om kogels te sparen werden ze met groepjes van5 middels touwen aan elkaar vastgemaakt, zonder kledingen met blote voeten in de kou/sneeuw (en het kan koud zijn in de winter hier), de middelste van de groep kreeg de kogel en uiteindelijk vielen ze dan vanwege uitputting met zijn vijven in het ijskoude water.

Budapest heeft zijn eigen walk of FAME, met mij nietszeggende namen , maar ondanks dat die in Cali ook van vergane glorie is , is deze ook niet echt geweldig.

Verder door naar een park waar in de zomer gevaren wordt en in de winter geschaatst wordt. Onze Rientje zou hier kampioen zijn geworden

Het grootste badhuis ligt hier ook in de buurt en op zondag kun je gratis even kijken hoe of het eruit ziet, erg groot en druk, maar heeft ook met het weer te maken.

Széchenyibaden, idee is om ook een badhuis te bezoeken maar ben er nog niet uit welke het gaat worden

Na 2,5 uur fietsen weer terug op de start plek, een aanrader , fietsen met een NL gids, je krijgt toch net wat interessantere info als dat je alles uit een boekje moet halen,

Voor het bezoek aan de basiliek ook maar even een bestelling gedaan van een lkkr koude piña Colada, want wat ist warm hier maar wat ist prachtige en groene stad. Even een klein relax momentje en dan ga ik de basiliek nog bekijken. Kaartje gekocht voor 2100 HUF, voor het uitzicht en de treasury, dacht dat ik hier ook mee de kerk zelf in mocht, maar die was gesloten, niet goed opgelet.

Een kaart voor de bus/metro/tram gekocht voor 4100 HUF, 72 uurs kaart, handig, ik kan nu dus voor niks en gratis mee met de het OV , want ik vergeet nog weleens op de juiste plek uit te stappen, niet te onthouden die plaats- of straatnamen

Terug bij BO 18 hotel, ff douchen en de voetjes wat rust geven, want het is hier poepie heet en straks nog de deur uit voor t avond programma,

met Marion afgesproken om samen een hapje te gaan eten, Marion is de dochter van mijn onderbuurvrouw en woont al 20 jaar in de buurt van Budapest, hoe leuk om dan samen een hapje te gaan eten, langs het opera gebouw gelopen richting ons restaurant, Két Szerecsen door Marion gereserveerd. Echt een Hongaars gerecht op met een flesje Sauvignon Blanc. Lkkr gegeten en gezellig gekletst. Afgesloten met een kopje koffie.

Terug op stok, vermoeiende maar super dag, [e-1f44d][e-1f44d]

• 26 Juni 2022 - 11:38

Elly:

Klinkt als een mooie dag, en al veel gezien.