Eindigen bij het Vissersbastion - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Eindigen bij het Vissersbastion - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Eindigen bij het Vissersbastion

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Juni 2022 | Hongarije, Boedapest

Ontbijtje scoren, heerlijk uitgerust en nu bepalen welke richting het gaat worden. Vanwege de te bekijken en ondernemen activiteiten te weinig dagen hier [e-1f604], dat is al vastgesteld, ws wordt t de Joodse wijk, kerkhof Kerepesi bezocht , redelijk in de buurt en wat leuke adresjes om wat te drinken.

Serene rust op de begraafplaats met een overdaad soms van graven

Vanmiddag mogelijk naar Boeda, aan de overkant voor de burcht en t vissersbastion. Maar ik ken me zelf, kan zo maar wijzigen [e-1f923]

@ Wendy en niet alleen jouw verzoek, [e-1f609], ik blijf dat ook nog steeds erg interessant vinden. Serene rust...

Het New York Café:

Dit is ook een must' een prachtig pand wat je gezien MOET hebben, volgens de boekjes: ik ben natuurlijk sowieso hierin geïnteresseerd, al is het maar vanwege de naam!! [e-1f923] Ik heb hier een lemonade besteld vanwege het dorstige weer en een Coconut ganache met mangosaus toch iets anders dan gewoon bij de bakker.

Iedereen is foto's aan het maken van het interieur, bijzonder mooie stijl.

De grootste synagoge van Europa,

Middels een Engelse gids info gekregen over groot deel van de Hongaars/Joodse geschiedenis in WWII. [e-1f630], Indrukwekkend!! De Hongaren hadden in 1e instantie de Duitsers gesteund dus de eerste jaren weinig ellende gehad van de oorlog maar toen bleek dat de Duitsers het niet gingen winnen, sloten zij zich alsnog bij de geallieerden aan waardoor de Duitsers natuurlijk not amused waren en in het laatste jaar er voor gezorgd hebben dat ze toch nog 600.000 Joden gedeporteerd kregen naar een van de bekende kampen. De synagoge is in de oorlog wel beschadigd geweest maar niet vernietigd en heeft uiteindelijk als een soort hoofdkwartier voor de Duitsers tot de laatste toegediend. Ook tactiek want de geallieerden wilden die niet vernietigen en zaten dus de Duitsers redelijk veilig. De Russen hebben mede Hongarije bevrijd en zijn op tijdelijke basis maar liefst 40 jaar gebleven, invloeden van het communisme zijn ook nog zichtbaar in de stad zelf door de grijze blokkendozen van gebouwen die je her en der nog ziet in deze prachtige stad.

De zilveren boom symboliseert de zevenarmige Joodse kandelaar maar dan ondersteboven, the weaning willow, op de kleine blaadjes staan namen geschreven van gedeporteerde Joden

Hard Rock Café, leuke tradities moet je in ere houden toch hè, ? Een lekkere mojito en een Cesar salad besteld, altijd goed

Aan de overkant van de Donau dus in Boeda ligt het Vissersbastion, de burcht en zelfs een vrijheidsbeeld, achteraf gezien vond ik het erg problematisch om er met OV te komen, maar dat terzijde, bus lijn 116 die volgens de routebeschrijving zou moeten komen kwam niet, dacht wijs te handelen en een andere tramlijn te pakken maar hiermee reed ik weer de verkeerde kant uit.. Ik kan het ook niet lezen. Ik kan het niet verstaan en ik kan niet onthouden wat ik gelezen heb maar lang leve Google maps : Wat een verademing!!

Geen of weinig mensen kunnen Engels maar uiteindelijk toch met een paar keer heen en weer reizen toch uitgekomen bij t Vissersbastion en daar na een behoorlijke klim naar boven een prachtig uitzicht gehad over de Donau en het parlementsgebouw, wederom een prachtig staaltje bouwwerk.

Er was een bruidspaar waar foto’s van gemaakt werden, niet spectaculair maar wel van de dame die de bruid hielp met haar jurk, en dan ging het voornamelijk om haar kledij: die had een pracht van een feestelijk jurk gescoord, met allemaal Mickey Mousjes, bijzondere creatie voor een feestje #not

Ik wilde wachten op de ondergaande zon, want dat zet het Parlementsgebouw in een prachtig licht, maar door wat problemen met de charger niet genoeg peut meer in de telefoon om hier op te wachten het grote probleem was dat ik internet nodig had om te kunnen vinden hoe ikweer thuis moest komen, een volgende keer dan maar, mogelijk kom ik hier nog een keertje terug.