Township / Tsitsikamma NP - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Township / Tsitsikamma NP - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Township / Tsitsikamma NP

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 November 2019 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Vandaag bezoeken we een township in Plettenberg Bay, beetje op de toeristische manier, weliswaar met uitleg hoe ze middels een project van Woman at Art proberen de kinderen educatie bij te brengen terwijl het de ouders daaraan ontbreekt. Kinderen worden hier dus opgevangen en krijgen informatie over hoe om te gaan met intimiteiten en de daarbij behorende afstand tussen jongens en meisjes.
We kregen hier een lunch aangeboden die door oma van 93 zou zijn bereid maar die lag of was ziek en werd overgenomen door familie, het voorgerechtje laten staan, hou niet van sardientjes maar de rest was erg smakelijk, o.a. kip gerecht met “secret sauce” bietensalade, maisbolletjes met peas, (doperwtjes) en nog wat andere gerechten waar ik de naam niet meer van weet. Toet na van custard pudding met stukje brownie en soort van cocoskruim.

Daarna de rondleiding door een stukje township waar Mandela huisjes staan en ook nog de oude krotten zo kenmerkend voor een township. Alles met een dubbel gevoel, we denken dat we er goed aan doen maar het voelt als “aapjes kijken” maar zij zijn ontzettend dankbaar omdat we de moeite nemen om evt. iets in de shop te kopen en zij de kans krijgen om een maaltijd te bereiden @ 50 rand pp, omgerekend, 3€ en zij daar weer producten/spullen van kunnen kopen.

De uitleg dat ze allemaal wachten op een Mandela huisje is zo krom, je zou toch zeggen dat ze zelf ook de mentaliteit zouden hebben om wat van hun leven te maken, maar dat is het kromme (bijna beetje als bij ons) met werken kom je niet meer in aanmerking voor een huisje als ze eenmaal een huisje hebben gekregen gaan ze het verhuren omdat ze anders geen geld hebben om eten te kopen voor de kinderen. Zo komen ze natuurlijk nooit verder, Auntie zoals de begeleidster zichzelf noemt zegt zelf ook dat de mensen en ook al kleine kinderen obesed zijn omdat ze vanwege het goedkope voor carbs and sugar gaan , dat voedt maar geeft geen goede voedingstoffen natuurlijk, blijft zo één grote vicieuze cirkel. Ik mag in mijn handen klappen (wij allemaal trouwens) dat onze wieg in NL heeft gestaan.

2e deel van de dag zijn we naar onze lodge gereden in Tsitsikamma NP (National Park) morgen gaan we 2 activiteiten ondernemen hier (althans de liefhebbers) met de boot op walvis/dolfijnen speurtocht en die niet mee (willen) gaan, kunnen tijd vrij besteden aan o.a. de beach en als 2e dan over de hangbrug(gen over de Stormsrivier). Dat lijkt me geweldig,
Ik denk dat ik bij de laatste groep ga horen , die dus niet mee bootje gaat varen, lkkr relaxt aan het strand/zee en hopen op een beetje mooi weer, mssn snorkelen eens uitproberen, de temp is momenteel goed, maar nog best bewolkt, fingers crossed.

We hebben een erg leuk onderkomen, Tube & Axe, een soort van lodge, en via een lang vlonder wandelpad komen we bij onze kamers, blok van 4 kamers, Rob heeft het er maar druk mee, 4 vrouwen in eens in de verschillende kamers, R&A, ik, Chantal en Marion. Ziet er erg grappig uit, geen tv op de kamer want we moeten bij de open haard komen socializen en een zaklamp mee voor op straat want het kan hier erg donker zijn.

Riaan had voor ons een tafel gereserveerd in Marilyn Monroe ’s American Dinner, (beetje onduidelijkheid was er wel maar alles kom goe) hier veel foto’s en auto’s van Elvis en Graceland (momentje van herkenning) en hier voor let wel 10,75 € omgerekend gegeten, een bacon en cheddar burger, corn on the cob, en een wijntje, lekker en niet duur dus. De prijzen vallen zo veel mee hier.

Terwijl we aan een drankje zaten zagen we een paar bavianen door de straat rennen, grappig, maar kreeg al wel de opmerking dat we daar mee uit moeten kijken want die zijn honds brutaal. Dat geloof ik ook graag, het moet overigens erg veilig zijn hier, politie ook 2 x door de straat zien rijden, maar volgens mij zorgen alleen de bavianen dus voor wat onveiligheid.

Moe maar voldaan weer onder de wol, leuke enerverende dag achter de rug, we blijven hier2 nachten, dus geen haast morgenvroeg. En als ik het goed heb onthouden eten we morgen braai, klaargemaakt door onze reisleider Riaan, we zul zien.

Nieuw afrikaan woord: trafficofficer: speedtekop (mannelijk) / bootemeesie (vrouwelijk)

Trusten iedereen.
@Mieke: wat problemen gehad met overhevelen foto’s, nu probleem opgelost denk ik