Knuffelen met Betsy - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Knuffelen met Betsy - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Knuffelen met Betsy

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 November 2019 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Na een rijkelijk gevulde ontbijttafel vanochtend vanuit Montagu vertrokken met als einddoel voor vandaag Oudtshoorn, the ostrich capital of the world, ofwel de struisvogel hoofdstad van de wereld. Een miljoen struisvogels zijn hier gehuisvest voor o.a. consumptie. En laat struisvogel biefstuk nu op het lijstje staan van 1 van de dingen die je gegeten moet hebben, dat moet dan vanavond gaan gebeuren.

Maar we zijn er nog niet, in Oudtshoorn dan, plm 220 km te gaan en met een paar nodige sanitaire stops gereden voor een groot deel over route 62 van Z-A. Weer wat anders dan de befaamde route 66.
Van deze had ik nog nooit gehoord, maar is een fijne snelweg en reed lekker door, zo ook de chauffeur, het links rijden hier, nog een overblijfsel van de Engelsen is nog erg wennen, met oversteken kijk ik steeds de verkeerde kant op, ik ben niet de enige zie ik in een ooghoek, gelukkig is het niet druk op de snelweg.

Tijdens de route hebben we een afwisselend landschap met rode maar ook zwarte bergen, wat een klus ook om hier zo’n weg aan te leggen. Petje af hoor.

Rond 12.45 waren we bij de struisvogelfarm en hebben we eerst een gezamenlijke lunch besteld zodat we die na de “excursie/rondleiding” direct geserveerd krijgen. Snel zijn ze in heel Afrika niet geloof ik, nu 3 kwartier de tijd. Eerst in het kort wat info over het leer en de veren van de gevleugelde beesten, Betsy is de “huis”-struisvogel en al 14 jaar oud, te oud om te slachten en is een schat. Het leer is het 2e beste /sterkste van de wereld (op nr. 1 staat die van de kangoeroe) en heeft een minimale leeftijdsduur van plm. 15 jr., best wel aan de prijs, maar ja gedeeld door 15 maakt het alleszins acceptabel. Ik heb in het winkeltje alleen een kleine plumeau van veren gekocht voor de laptop.

De broedmachines gezien, de vrouwtjes leggen in 8 mnd. tijd (broedseizoen) als de eieren weggehaald worden om elders uitgebroed te worden om de dag een ei, dus dat levert nog al wat op. Gezien hoe ze te weten kunnen komen of ze bevrucht zijn zodat ze er mee verder kunnen of voor consumptie gebruikt kunnen worden. Met 1 ei kun je 12 personen van een omelet voorzien, handig met de Pasen. De nek van een struisvogel is super flexibel, kun je zo maar uitrekken, zo kan het ook zijn dat ze een bril en/of een mobieltje zomaar in kunnen slikken, ze eten overigens gras en geperste brokjes met wat steentjes die in de maag blijven zitten, om het voedsel te verteren,
Toen naar buiten en in de gelegenheid gesteld om Betsy te aaien en geknuffeld te worden, niet wetende wat me te wachten stond. Vreemde gewaarwording (lees enge gezichten trekken) maar zeker leuk! Maar verderop in het verhaal ook nog eten mogen geven met een massage als prijsje. G e w e l d i g !!! Zijn leuke en nieuwsgierige beesten.

Een eenvoudige lunch genuttigd, broodje met ook al struisvogel en door naar de Cango grotten ook in Oudtshoorn,
Voor de heritage tour kon ik mee, gewoon een korte wandeling met wat up and downstairs, goed te doen en veel moois gezien ofschoon ook wel eens meer spectaculair als deze. Maar maakt niet uit, leuke bezigheid en ff de benen kunnen strekken.

Om 5 uur waren we in het hotel, een doodgewoon hotel, zeker niet vergelijkbaar met de andere 2, maar de kamers zijn ruim, 2 queensize bedden, dus iedereen een eigen bed. Ook hier ontbijt morgen inbegrepen zo-ook de piccolo’s met de koffers.

Met Karel en Joke (uit Amstelveen) gaan eten bij de Black Swan, heerlijke struisvogelbief op, (maar niet bij nagedacht) vind het nl echt leuke beesten, erg leuke/boeiende avond achter de rug en nu op bed/bank om de race terug te kijken van Max en wat krantjes ff via internet te lezen, wil ook het nieuws een beetje bij houden, nieuwsgierig als ik ben.
Morgenvroeg om 9 uur vertrek, dus 8 uur ontbijten, dus een half uurtje langer dan vandaag. Uitslapen dus, ofschoon ik pak mijn slaap soms echt wel in de bus, dat monotone gezoem dat doet het wel.
Mensen tot morgen. 2 nachten in Tsitsikamma NP

Woorden van de dag:
Giraf: kameelpaard
Lama: langnekschaap
elektrische fiets: helpmijmeetrapfietsie (Geweldig toch)

• 18 November 2019 - 05:59

Wendy:

Jullie hebben best acceptabele vertrektijden. Bij ons was dat elke keer wel wat vroeger haha.
    Grappig die woorden. Ik merk dat onze gids dan toch een stuk beter nederlands sprak......;)

• 18 November 2019 - 07:22

Elly:

Lijkt me super leuk, sruisvogel knuffelen, hoewel ik het niet zo op grote vogels heb. Zal een grappig gezicht zijn geweest. Ze heeft je zonnebril toch niet opgegeten?

• 18 November 2019 - 20:11

Tamara :

Wat bijzonder zo'n struisvogelboerderij! Leuk om te lezen!
    Ben ook benieuwd wat je van de race vond, was erg de moeite waard om terug te kijken!!
    Enorm veel plezier nog!

• 18 November 2019 - 20:49

Mieke:

Geweldig lijkt me dat, knuffelen met die beesten. Raar idee lijkt me als je dat dan later eet. Maar ja, zo werkt dat nou eenmaal.

Ga je ook nog foto's plaatsen?
    Of zie ik wat over het hoofd

• 18 November 2019 - 21:26

Helen:

Hi daarie, zal wel geen suitafrikaansch sijn maar toch....
    Leuk die woordjes.....kiepdemkomming

Heerlijk weer om je te volgen, die struisvogels, grappig. Ik vind ze best eng eigenlijk.

Het groepsgevoel is er ook wel inmiddels denk ik dus........wens ik je/jullie weer veel dun op de volgende plek, en denk aan de naam te zien, dat daaar weer andere beestjes langs gaan komen.

Tot het volgende verhaal,

Groetjes
    Helen

• 23 November 2019 - 13:41

Gerry:

Hoi Ingrid, heel gezellig daar en mooie natuur! Leuk die struisvogels, wat een verhaal. Grappig dat die óók nieuwsgierig zijn..... hihihi
    Moet een paar dagen inhalen. Veel plezier nog.