And another game drive - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu And another game drive - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

And another game drive

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 December 2019 | Zuid-Afrika, Graskop

2 december al weer de voorlaatste dag van deze reis, morgen nl een reisdag naar het vliegveld in Jburg, met een gastonderkomen in een hotel om op te frissen voor de nachtvlucht van 23.55 uur

En wederom een vroege start, voor de liefhebbers werd er nog een extra game drive ingelast en heel eerlijk, deze was een stuk beter / interessanter dan die van het befaamde Krugerpark, ook nie vergelijkbaar nie, want probeer maar eens een paar leeuwen te zoeken in een gebied als Nederland en dan liefst een luipaard erbij, onbegonnen werk, althans voor ons. Maar eerlijk is eerlijk, de kudde olifanten gisteren was een ware traktatie. Riaan beloofde ons een luipaard, het 5e dier van de big 5)

4.15 uur deze ochtend stond ik weer naast mijn bed, koffer moest ingepakt zijn want wij kwamen hier niet meer terug, lunchpakketje mee en vertrek om 5.00, een tochtje van een klein halfuurtje naar het park waar we overstapten op een jeep waar we met zijn 17-en in konden, gids: Steven en gelijk de dirt roads en alleen maar dirt roads gereden . Behoorlijk wat info gekregen, hij zocht mee zoals ook 17 paar ogen.. En zeker genoten, op een afstand van nog geen 2 meter stonden we oog in oog met o.a. giraffen, en een neushoorn maar ook buffels die ons insloten, machtig zo dichtbij en mooie filmpjes kunnen maken. Ik vond het geweldig iig.

De beloofde luipaard was er een niet in het eggie, betrof 2 cheetas in de buurt van de ingang van het park waar we voorbij reden, de moeder van de 2 beesten is ooit opgegeten door een ander roofdier en de 2 welpen bleven achter en zijn zo’n beetje opgevoed door “de mens”, nu is het zo dat ze zelf in de nacht naar prooi moeten zoeken en op het terrein dan uit komen buiken, dus ja we hebben een cheetah gezien, maar dit was zeker niet wat we bedoelden. En of het nu een cheetah of een luipaard was, ook daar zijn de meningen over verdeeld.

De big five betreft de dieren waarop het het moeilijkst jagen is en waarvan de buffel de gevaarlijkste is, die sluiten nl de prooi in waardoor die niet meer kan ontsnappen, zag er best dreigend uit die buffels om ons heen, maar ik denk dat Steven ook wel wist wat ie deed. Zo heeft Steven tot een uurtje of 10 met ons rond gereden en hebben we nog nijlpaarden, krokodillen, en foam frog nesten en div vogels gezien. Al met al een zeer geslaagde ochtend wat mij betreft.

De bus stond klaar met de touristic five, Henk en Lidy, Yvonne, Wouter en Chantal (grapje natuurlijk) zaten in de bus al op ons te wachten voor het vervolg vd dag.

Op naar de Panoramaroute, the three rondavels, Gods’window en the Blyde river (waterval) stonden hier op de lijst als hoogtepunten. Biny en ik bleven hiervoor in de buurt van de bus, de anderen sportief als ze waren allemaal aan de klim of afdaling, mooie foto’s gezien, maar even niet voor mij deze vakantie.

Eindpunt Graskop, een klein plaatsje met een 1000 tal inwoners, hier een hotel met zwembad zomaar MET water, jippiee…. Spullen gedropt in kamer 23 en nog even van het zonnetje (nog steeds een eindje boven de 30 gr) en het afkoelen geprofiteerd, samen met A&R en lekker met een heerlijk wijntje aan het zwembad, wie doet me wat. Later volgden er meer medereisgenoten, maar toen was de zon al onder of achter het hotel verdwenen.

Gezamenlijk afscheidsdiner in het hotel en met taart voor onze jarige Marshall , onze chauffeur, de hele keuken kwam mee om te feliciteren en te zingen, leuk om te zien, schijnt een lekkere taart te zijn geweest, ook hier even voor bedankt.

Was een gezellig avondje en afgesloten met nog een aantal op het terras en er werd natuurlijk al over het aanstaand vliegen gepraat, we hebben ondertussen allemaal al in kunnen checken, Joke als hekkensluiter, maar die mag ook mee en is zelfs in het vliegtuig jarig.
De koffer staat klaar en ik kan wat uitslapen, alles na 4 uur opstaan is al goed, om 8 uur ontbijt en pas om 9 uur vertrek, kijk er nu al naar uit, dus nu mijn mandje in en morgenvroeg gezond weer op. Trusten allemaal