Bobotie - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Bobotie - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Bobotie

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

16 November 2019 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vanochtend vertrek vanuit Capetown naar Stellenbosch met eindbestemming Montagu.

Laatste ontbijtje in het hotel en hoe luxe, de reistas konden we buiten op de gang zetten en die zou dan ingeladen worden in de bus. Handig hoor zo’n piccolo. Ben ik echt niet gewend, maar dit is dan ook een heel andere reis nietwaar, wentelen in bepaalde luxes is ook luxe.

Het was nog steeds zonnig maar met zo vreselijke veel wind, ik noem het voor het gemak maar even Waaistad ipv Kaapstad en ben dan ook met coupe Catweazle in de bus gestapt, denken wij wel eens dat het bij ons hard kan waaien, dan ben je nog nooit in Kaapstad geweest. Zelfs onze route werd aangepast, langs de kust was niet mogelijk vanwege de harde wind want de bus zou zo maar om kunnen waaien, huh??

Via het binnenland werd het dus, eerst een tocht van een kleine 50 km, op naar Stellenbosch en de winery, pff zo vroeg al aan de wijn, dat gaat nooit goed komen, maar Riaan had dan ook een iets andere planning in mind. We zouden in Stellenbosch een stop hebben om dit plaatsje een bezoek te brengen, het blijkt het 2e oudste stadje van Z-A te zijn, met 50.000 inwoners en 150.000 studenten jaarlijks voor de Universiteit, Kaapstad op 1, Swellendam op 3 en Graaf Reinet op 4.

Daar zijn we richting Botanische tuinen gelopen, samen met Ilse en Sander uit Workum, zo leer je toch ook de mensen uit de groep een beetje beter kennen en je hebt steeds andere kletspraat. Riaan tipte ons om toch vooral voor een ondergrondje te zorgen (lees: lunchen voor 12.45) voor we naar de Vineyard Anura zouden rijden.
Allen gekozen voor een klein hapje en dat werd een Brusselse Wafel of een Crepe en net op tijd bij de bus, want de wachttijden zijn hier lang , erg lang, alles veel relaxter hier, op vakantie is het prima en in leuk gezelschap….. niks mis mee.

Door naar Anura, een vineyard in Klapmuts/Stellenbosch. Een 4,3 als waardering maar voor mooie foto’s had ik liever een andere gezien, zo een met zo’n koloniale uitstraling, een wit huis met een prachtige oprijlaan, jammer dus, dit was een modern gebouw, korte uitleg gekregen in de kelders van het bedrijf en over tot het proeven van 5 wijntjes, 3 wit en 2 rood, met wat kaasjes, wat crackertjes en chutney erbij. En dan daarna door naar Montagu, nog een 3 uurtjes in de bus, om daar ons kamp op te slaan.

Van al die wijntjes kun je best slaperig worden, niet eens gemerkt dat iedereen de bus al had verlaten en ik in een lege bus zat. (oeps, die alcohol ook altijd)

Wisselend landschap gespot, met flinke rotspartijen en een natuurlijke brug die in vroegere tijden bewaakt werd door de Engelsen, als ik de geschiedenis goed heb begrepen moest je als daar onderdoor wilde vroeger 87% van je inkomen afgeven, dat doe je dus ook niet al te dikwijls.

Riaan vertelt van alles maar ook wel in koeterwaals NL, ik kan niet alles volgen maar het klinkt allemaal wel erg leuk. Zo zijn robots: verkeerslichten, het Z-A woord van vandaag is: geduldstoepje ofwel verkeersdrempel en onze chauffeur van morgen is zijn goedjes aan het verhuizen. Grappig toch.

De rit verliep voorspoedig want we kwamen bijna 3 kwartier vroeger aan dan gepland. We worden ondergebracht in het Montagu hotel, in art deco style, leuke sfeervolle kamers, A&R deze keer een prachtige suite waar je een dansje in kan maken zo groot, maakt vast de actie van vanochtend en dat ze 3x van kamer hadden moeten wisselen goed.

Op aanraden van onze reisleider hebben we bij restaurant Kokkemans een tafeltje gereserveerd en even een klein rondje gemaakt door Montagu want ondertussen begon het wat te miezeren, alle 3 gekozen voor de Bobotie en eerlijk: hij was verrukkelijk. Heerlijk gegeten dus, geen plaats meer voor een toet.

Niet zo’n actieve dag als de eerste 2 dagen hier maar al zoveel indrukken opgedaan dat het net is of we hier al een hele week zijn.
Aan het genieten dus, that’s for sure.

• 16 November 2019 - 22:25

Wendy:

Ja inderdaad klopt. Koffers klaarzetten en die werden dan opgehaald. Lekker luxe! Maar.......voordat je de bus instapt wel even checken of je koffer in de bus staat

• 17 November 2019 - 09:24

Marjolein:

Dat klinkt weer als een prachtige dag

• 17 November 2019 - 21:13

Gerry:

Hallo Ingrid,

Ik lees dat je het prima naar je zin hebt, ben heel benieuwd naar je foto's. Geniet lekker met Astrid en Rob en de rest!

Veel groeten!

• 17 November 2019 - 23:25

Ad:

Ik heb even een paar dagen bijgelezen. Het moet een prachtige reis zijn. En dat geduldstoepje dat ga ik onthouden.

• 23 November 2019 - 00:29

Maria: