Valley of desolation - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Valley of desolation - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Valley of desolation

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 November 2019 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Vanwege geen of weinig of slecht internet worden de blogs toegevoegd wanneer ik op het net kan, dus ik loop een beetje achter…… het is niet anders, veel leesplezier gewenst.

Vertrokken vanuit the lodge om 10 uur, achteraf bleek dat geen juiste tijd te zijn omdat we te weinig tijd hadden in Graaf Reinet om het stadje te bekijken.

Daar is door de groep ook wel wat commentaar op gekomen en vanaf die dag gaan we nu veel eerder op pad, lees morgen om 7 uur vertrek, lange dag naar Lesotho en geen internet voor de komende dagen. Zo was ook de koffie stop en de lunchstop erg dicht op elkaar wat zonde was, overigens niet geluncht, ik alleen een appeltje want ik doe hier niets anders dan eten lijkt het wel. 3x per dag een volledige maaltijd is too much. Onze reis naar Graaf Reinet verliep voorspoedig maar wat kom je door troosteloze landschappen, je kan zien dat het hier al 3 jaar niet meer geregend heeft, zelfs het stuwmeer is barstens droog en in ons onderkomen is ook het verzoek om bij alleen kleine boodschap in niet door te trekken maar alleen de deksel te dicht te doen, zuinig met water dus. En ook om zo kort mogelijk te douchen.
Zoals al gezegd, te weinig tijd om hier even rond te kijken, oud plaatje wat in een dal ligt met een aantal historische gebouwen echter te weinig tijd voor hier.
Van 5-8 stond er nog een bezoek aan de valley of desolation gepland met een zonsondergang. Die zag er niet goed uit want het werd gedurende de dag alleen maar bewolkter, de temp is goed, maar veel wolken.
De hele groep present want : zonsondergangen zijn altijd spectaculair en we zagen wat blauwe lucht in de verte.
Met 2 busjes op pad.

De uiteindelijk klim naar boven gaf een prachtig uitzicht over de valley of desolation, verlaten was het zeker, een enkel dier, al een eland en een struisvogel gezien, maar verder erg weinig, het water tekort doet de rest, troosteloze aanblik. Maar wel prachtig voor de foto’s hoe vreemd dat ook klinkt,
De zon wacht niet met zakken dus even een kleine spurt naar een ander punt om hem daar uit eindelijk onder te zien gaan, wat geeft dat mooie vergezichten en aan de andere in tegenovergestelde richting een prachtig schouwspel van rood licht op het wolkendek dat nog zichtbaar is, hier de dag afgesloten met een glaasje wijn. Wat een mooi moment. Geweldig.
De zon staat hier in het noorden i.p.v. in het zuiden en het gaf ons ook zicht op planeet Venus, ook die zien we niet op het noordelijk halfrond.
Daarna moesten we nog een hapje eten, en heb ik voor een kudu fillet gekozen, tip van broerlief dat dit verrukkelijk mals vlees is, het was ook heerlijk en blij niet geluisterd te hebben naar Riaan , die stelde nl de kudu schnitzel voor, wel was het veel te veel, standaard 300 gr, kleinere porties kun je niet bestellen, even genoeg vlees op voor de komende dagen, Astrid had een vegetarische maaltijd, ik denk dat ik die ook maar eens neem. Het kost hier echter bijna niks, ik moest 178 rand afrekenen, als je dan weet dat 1 rand 0,06 ct is, reken maar uit.

Ons onderkomen hier is eenvoudig, erg retro, paarse lakens met knal roze, ieder type kamer andere kleuren, toch goed geslapen maar dat is heel de vakantie al geen probleem. maar dat de wifi slecht was, is voor iedereen wel een teleurstelling, iedereen wilde nog het thuisfront laten weten dat we de dagen in Lesotho bijna niet bereikbaar zijn , met pijn en moeite is dat voor een paar gelukt, het downloaden van wat afleveringen zoals gedacht lukte dus ook niet. Zelfs stroom schijnt moeilijk te zijn, fijn dat we in de bus iig kunnen opladen.
Daarom nu ook maar even in de bus de blog aan het vullen want anders weet ik straks de helft niet meer.

En een stukje tekst van vandaag er maar gelijktijdig erbij.
Zoals geschreven, vanochtend om 7 uur in de bus met een meeneem pakketje aan ontbijtje, prachtige lucht , strak blauw met een enkel wolkje en rond de 24 graden, heerlijk hoor. Vandaag ook 1 vd 2 langste reisdagen, maar we blijven gelukkig 2 dagen in Lesotho, koninkrijk in de hemel genoemd, hoog in de bergen, hier krijgen we nieuwe stempels 3 stuks bij aankomst en 2 bij vertrek, bij het checken van mijn paspoort zag ik een foutje in de datumstempel, en op papier ben ik nu en Astrid (zelfde security doorgang) dus de 12e nov in Kaapstad aan gekomen en Rob pas de 13e, zie je wel, het blijft die andere. Verder geen consequenties.
Wel later in de avond de vraag gekregen wat voor controle wij toch gehad hadden bij binnenkomst, er werd nl bij een apparaatje tegen ons voorhoofd gehouden en de temp gemeten, evenals de vraag waar we vandaan kwamen en hoe oud, pardon, hoe jong we waren. De laatste 6 is dit overkomen, de rest vd groep kreeg dit alleen op afstand mee!! Vreemd, Riaan nog eens vragen.
Koffie stop hadden we in Middelburg, zowaar een keer lekkere filterkoffie, sterker dus, reuze benieuwd wat er straks in Lesotho ons te wachten staat,

Iets van 600 km, dus idd een lange reisdag, de natuur is hier behoorlijk troostelijk, een enkel beest zie je dan maar ook niet meer dan dat en een erg desolated area. Met het klimmen van de weg, Lesotho ligt hoog in de bergen werd het allengs warmer, ondertussen toch nog wat springbokjes gezien en veel herders met schapen, geiten , Volgens Riaan is Lesotho toch een arm koninkrijk, ofschoon de Koning echt zijn best doet, hij geeft een groot deel van zijn inkomen aan zijn bevolking. Heeft maar 1 echtgenote, de mensen mogen gratis naar school van 7 / 55 jaar , heel wat anders dan in ZA, daar krijgen de ouders een soort van kinderbijslag 750 rand om de kinderen naar school te sturen, die gaan wel niet maar het geld wordt door de ouders op een andere manier dus besteed voornamelijk aan eten want ook daar hebben ze geen geld voor.
Voor mij zag het er eerlijk een heel stuk beter uit dan Z/A, wat kan daar ook een troep langs de kant liggen, onbegrijpelijk. Hele blokken met Mandela huisjes ook daar terwijl de huisjes in Lesotho er al een stuk beter uitzien. Maar dat het erg arm is is iig een feit. Gaandeweg kropen we hoger en hoger, 3/of 4 bergpassen moesten we over en soms zo stijl….
als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ik in de Himalaya zou zijn met dit uitzicht, alleen de sneeuw ontbreekt dan.
Onze lodges liggen in Semonkong, dus hoog, plm 2200-2600 meter boven sealevel. Zien er op de foto’s en gelukkig in het echt ook zo uit, maar mijn God, vraag niet hoe we er gekomen zijn, niemand had er vertrouwen in, echt door een mall gereden, maar zeker niet een mall als ik ken, stel je een hokje voor van golfplaten en die vormen dan gedurende de dag de shop, nu waren ze al dicht dus je ziet eigenlijk niks, bijzondere mall dus en een pad met kuilen en hobbels in de weg. Welkom in Semonkong.

Uiteindelijk toch aangekomen op de plaats van de bestemming, 11 uur verder, dus iedereen ondanks het velen zitten toch bekaf.
Na een aangeboden koffie en thee kregen we de kamer nummers , ik in 33 en A&R in 34, een verschrikkelijk klim, iig voor de hogere nummers, iedereen had er moeite mee (denk aan ook een ijle lucht) en nu werden de koffers/reistassen ook nog wel naar boven gedragen.

Voor mij echt too much (met reden) en ik had al bedacht voor het diner niet meer naar beneden te gaan. Die klim was killing.
Astrid (super lief) is voor mij een kamerruiling gaan regelen en vond Wouter bereid. Iedereen blij, ik kon mee naar het diner en ik super happy met kamer nr. 12 , nu Henk en Lidy als buren ipv A&R.

Lekker gegeten in het restaurant hier op het complex, voor de 1e keer gnocchi op met mushrooms, als starter en als toet een apple crumble, met een wijntje erbij ook 175 rand, zo goed als voor niks dus.
Nu erg romantisch met kaarslicht en een wijntje dit aan het typen, hier gaat van 2200-0800 uur de stroom eraf en er staat dus een kandelaar klaar, gelukkig wist iedereen dat dit ging gebeuren, maar hoe handig is dan ook gewoon stroom en een lamp, iedereen vroeg onder de dekens deze 2 nachten.
Morgenvroeg een 4x4 tocht gepland voor de liefhebbers naar de waterfall, de diehards onder ons gaan te voet er naar toe, voor mij deze vakantie ff niet, toch spannend wat ‘t allemaal gaat brengen hier in Lesotho.
Met een boek voor de verandering onder de wol en morgen ontbijt om 7.30

Dankie

• 06 December 2019 - 09:42

Gerry:

Hai Ingrid,

Ik loop een beetje achter, maar wat een mooie, aparte reis. Ben benieuwd naar de foto's.

Veel groeten van ons