Halloween - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu Halloween - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Ingrid Vogels - WaarBenJij.nu

Halloween

Door: flyingtothewest

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 Oktober 2011 | Verenigde Staten, San Diego

First week’s done. Just 5 to go.
First impressions are great, I still love the American people, I think they’re so cute, interesting in other people, friendly, polite, helpful, kindly. Where ever crossing the streets they always stop, I do know cause of the enormous claims, but it’s so nice of them. The bus drivers always helpful to give me a warning when I have to go out of the bus. They also have to help the disabled ones to get into the bus. No ones is cranky while waiting.

What I really hate here is the American coffee.
Ik heb er nu al een paar geprobeerd, tegenover school zit een little supermarket met homemade coffee en at the end of the street also a Starbucks. Much better maar ook more expensive. You all know Starbucks?? I always take an espresso at work in Holland. Nou dat deed ik dus bij Starbucks in de hoop een sterker bakkie te kunnen drinken. Ja dat lukte: just one drink, maw een klein slokje, volgens mij kon het in een eetlepel. The waitress asked me: one or two shots, ?? ik dacht dat het gewoon een bekertje zou zijn. No way. Ik ben blij dat ik bij Teresa mn eigen sterk bakkie kan zetten.
And what also really sucks are the bus rides here in San Diego. Het kost een hoop tijd om van A B te reizen. Zeker in de weekenden, een erg onhandig systeem wat veel overstap en puzzle werk vergt, kun je vroeg op de avond nog een bus heen vinden, dan kun je niet meer terug, de taxi vind ik in mn uppie geen optie hier ($ 40-50), nog maar eens ff bedenken hoe ik dat op ga lossen de komende weken. Vanaaf alleen maar in 1 straat heen en weer gereden, vergeten uit te stappen op de juiste stopover en ook de aansluiting gemist. (don’t laugh),

The weather is helemaal great, 24 C en volop zon, al vanaf maandag, Don’t worry, I don’t want to make anyone of you jealous.
Het voelt almost als het Zwitser leven gevoel. (reactie site) And it feels good. De lessen zijn fun. Echt een leuke combinatie zo, ’s morgens bezet en ’s middags lekker doen wat ik zelf wil en leuk vind. Ik ben ingedeeld in een advanced class. Met een diverse nationaliteiten indeling: Zwitsers-German-Saoedi-Arabia-Japan-Brasil-Korea-Dutch (that’s me!)

In het kader van Halloween dit weekend hebben we al de klas moeten versieren, iedere week kijken we een aflevering “friends” (love it) en wordt er volop gediscussieerd. Trying the make the best of it. Heb al wel ontdekt dat als ik talk much slower ik veel beter can do the talking. Misschien ook wat voor in Nederland :)
Ik word gelukkig en gezellig in de groep opgenomen. Kate uit Zwitserland en Cindy uit Duitsland zijn erg leuke meiden. Zo ben ik al een keer met ze naar een Braziliaans, Mexicaans en Hawaiiaans restaurant geweest. Kei leuk en zo leer je natuurlijk EN mensen kennen EN de taal het best.
Omdat ik dus geen idee heb of het zulk heerlijk weer blijft al een paar keer geprobeerd op het strand te gaan zitten. Ja geprobeerd, maar ik word helemaal gek van de vliegen die daar zitten, (yeah yeah I do take showers evry morning) die komen op een soort zeewier af dat op het strand ligt. Als je stil zit of ligt, zitten er in no time een stuk of 40 op je voeten en armen, ik zit daar alleen maar met mn armen te zwaaien, so stupid. Complete crazy about it. Dat wordt dus zitten op of aan de boulevard. Ook niet verkeerd hoor. Gisteren op La Jolla beach de voorbereidingen gezien voor een huwelijk.
San Diego is een erg sportieve stad. Vanwege het weer leent die er zich heel goed voor. Veel joggers en skaters on the beach. Bought already skechers to do some exercise.

Dit weekend Halloween, er is veel te doen en heel de stad werkt mee, er is een haunted trail, een soort tour door een hotel, maar uit de reacties van sommige cursisten is dat zo fucking scary and freaking dat ik niet geloof dat ik dat in mn uppie moet doen, niet goed voor mijn rikketik, ik durf in Holland al niet door een spookhuis. Veel huizen versierd, overal pumpkins, al dan niet uitgehold en/of met lichtjes erin, skeletten, spinnenwebben en spiders in de tuinen, grafzerken, jong en oud verkleed, het lijkt veel op carnaval. Ik weet alleen niet wat de achterliggende gedachte van Halloween is.
Ik ga hier al naar de kapper en ik denk dat dat al scary genoeg is voor mij. In het slechtste geval heb ik nog 5 weken. Het is de bedoeling om as maandag 10/31/2011 verkleed op school te komen. Gelukkig niet verplicht want de sexy outfits die hier te koop zijn die durf ik echt niet aan.

Een paar wetenswaardigheden:
Het gewone leven is hier behoorlijk duur, zo betaalt Teresa $ 1750,- p/maand voor huur!! De dagelijkse boodschappen in de supermarkt zijn ook prijzig. Ondanks de voor ons gunstige dollar. Martijn deze is voor jou: blikje Red Bull $ 4,59.
Een zak Lays chips, 300 gr $ 3.89 en yoghurt $ 7.49, de hoeveelheden zijn hier wel groter maar het is echt niet in verhouding.
Als je de straat over steekt terwijl het verkeerslicht nog op rood staat en you’re caught by a policeofficer, dan betaal je maar even $ 175. Iemand gesproken die het was overkomen. Holy shit, that’s a lot of money. Bellen in de auto is hier ook al verboden, $ 300.
Dat zijn pas prijzen, dan leer je het echt wel af.

Thoom, knulleke van me, congratulations on your 25th anniversary, lots of big hugs and kisses :-)

“The World is a book and those who do not travel read only one page” - St Augustine

Foto’s plaatsen gaat moeizaam, don’t know why, but keep on trying! xx

• 30 Oktober 2011 - 09:09

Annemie V D Sanden:

Hoi Ingrid,

Ik heb net je verslagen gelezen. Geweldig. En het lekkere weer.
    Is wel raar om weer terug te zijn in de schoolbanken. Als je geen nederlands mag spreken, dan leer je de taal wel.

Leuk dat je nu ook Halloween meemaakt. Wij horen er wel over, maar is toch anders als je er zelf bij bent.

Die prijzen, is wel heftig. Ik heb wel gehoord dat in Amerika alles grootverpakking is, maar dan toch.

Hier gaat ook alles oke. Brenda heeft komende week tentamens en heeft gisteren bij jullie zitten leren en gisteravond hebben ze film gekeken.
    Dus heel netjes.

Heel veel groetjes,
    Berry en Annemie

• 30 Oktober 2011 - 11:44

Ineke V G.:

Hoi Ingrid, wat schrijf je leuk, twee cursussen voor de prijs van een?
    Fijn dat je het goed bevalt.
    En wij maar klagen hier als er weer een prijs verhoging aankomt. Niet normaal die prijzen.
    Leuk om Halloween mee te maken, we horen nog wel wat je 'geworden' bent.
    Pumpkin of toch sexy, in ieder geval geniet ervan. Groetjes Ineke

• 30 Oktober 2011 - 13:32

Marjolein:

Ha lieverd,
    Heerlijk dat reisverslag van jou om te lezen,wij zitten er enorm van te genieten.
    Dat alles daar zo duur is had ik niet vewacht.
    Je bent al supergoed bezig met je Engels .
    En als je ooit zonder baan komt te zitten kun je altijd nog schrijfster worden.
    Veel liefs en een knuffel Joost en Marjolein

• 30 Oktober 2011 - 13:37

Rob:

Hallo Weenie,

Geweldig verhaal were Pumpkin, leuk om te lezen. Is ook wel erg relax in the morning some class and the rest off the day just chilling. Enjoyable !

Halloween lijkt me toch ook wel erg vet om mee te maken Ingrid, goed om je angsten te overwinnen.
    Wat mij betreft ga je maandag voor een sexy outfitje, dat kun je nog goed hebben hoor en als je dan toch die oksels van je en de bikinilijn flink aan moet pakken weet ik zeker dat je tegelijkertijd ook geen last meer hebt van die zeewiervliegen op het strand haha

Nou meisie, geniet met volle teugen, give it all you got . . . .

SHOOT THE MOON AND IF YOU'LL MISS YOU LAND AMONG THE STARS

Liefs Rob X

• 30 Oktober 2011 - 21:00

Tinus En Gerry:

Hello Ingrid,

Everything allright and more..
    You did have a nice first week didn't you? Wat goed dat je bent ingedeeld bij de gevorderden, heb je wel het gevoel dat je iedere dag vooruit gaat of werkt dat zo niet.
    Je krijgt de groeten van Rob van Fysio Fit, je weet het: ik sport voor jou mee deze weken.
    Groetjes weer, fijne dagen en tot het volgende verslag. Tinus en Gerry.

• 31 Oktober 2011 - 07:37

Ad Van Gurp:

Hoi Ingrid, het is fijn om te lezen dat je al zo snel thuis voelt. Voor het mooie weer hoeft je echt Nederland niet uit; weekend gehad met 18/19 graden. Het lijkt mij wel leuk om zo'n Halloween feest mee te maken. Ik ben wel benieuwd naar je Halloween outfit waarmee je naar school gaat; misschien toch maar even een foto plaatsen!!! Het is wel schrikken van die hoge prijzen, ondanks de grootverpakkingen maar is misschien ook wel weer goed voor de lijn. Veel plezier nog, openbaar vervoer en studeer ze. Groetjes Ad

• 31 Oktober 2011 - 09:21

Anniek:

Oh, krijg almost tears in my eyes!
    Nice hearing from you. Nog proficiat met je zoon. (Ook wat om hem geen real life hug te kunnen geven.....)
    Keep on doing the good work!!!
    XXXXX Anniek

• 31 Oktober 2011 - 09:34

Rianne Riff:

He Ingrid, Wat klinkt dat toch goed. Wat een prijzen zeg, daar wordt je echt niet vrolijk van. Is hun loon dan in verhouding of zo? En die Haloween; je moet alles een keer mee maken meisie! Het is once in a life time! Ga ervoor en zet die angst van je maar even in de koelkast. Blijf genieten, dat doe ik als ik je verhalen lees. Erg fijn zo om je te kunnen volgen.

Veel liefs Rianne

• 31 Oktober 2011 - 12:17

Annelies Van Trier:

Ingrid

Dat is nog eens een ervaring echt wonen leven en naar school daar in the far west.
    Kijk met interesse uit naar je belevenissen.
    Groetjes en doe geen dingen die ik ook niet zou doen.
    Bye bye

• 31 Oktober 2011 - 18:08

Dorien Umut En Defne:

Haay Ingrid< nog van harte gefeliciteerd met Thomas!
    Ik heb van de week een berichtje achtergelaten hier maar die kan ik niet meer terug vinden.
    Nou geniet ervan ben benieuwd naar alle foto's, met Defne gaat alles goed! ze is al flink gegroeid maatje (68).
    Nou geniet ervan en we zien mekaar snel weer...

Liefs en kusjes van ons

• 31 Oktober 2011 - 19:35

Maria:

Hi Ingrid,
    I'm reading your journal with a smile on my face. Such fun how you switch between English and Dutch. It's good to hear you've nice people around you. Because I can remember a moment at Disney's haunted house (the elevator! do you remember it as well ?) it's maybe better for your well-being to not take part at the haunted trail.
    XX have a nice and scary halloween

• 31 Oktober 2011 - 20:57

Ingrid S:

Hé lieve Ingrid,
    Als eerste Proficiat met Thomas z'n verjaardag. Het is denk ik de eerste keer dat je hem niet persoonlijk kunt feliciteren omdat je zo ver weg bent.Zal wel een vreemd zijn of niet? Het is heerlijk om je reisverslagen te lezen.
    Ben benieuwd of je toch nog verkleedt naar school bent gegaan. Veel succes met je studie (volgens mij ken je al behoorlijk engels) en geniet van de tijd die je daar hebt. Je hebt er zo naar uit gekeken en voorpret van gehad.
    liefs Ingrid

• 31 Oktober 2011 - 21:31

Ellen:

He meissie,

Wat fijn dat je het goed naar je zin hebt. Je komt toch nog wel terug he?Gefeliciteerd met je zoon! Als je als een heksje naar school gaat wil ik daar graag een foto van zien dat is weer eens iets anders als een foto in badpak op het strand. Geniet er nog met volle teugen van het is de reis van je leven

Knufkus

• 01 November 2011 - 10:00

Martino:

He moeders,

Dan zal ik maar niet langs komen als red bull al niet te betalen is :P laat staan sigaretten dan ahahahah.

maar goed te lezen at je het naar je zin hebt daar en dat het weer ook prima is. Hier mogen we ook niet klagen om het weer was gister nog 17 graden en vandaag is er weer zon dus wij worden ook nog wel een beetje bruin :P.

en heb trouwens even gekeken voor je waarom halloween er is. nou komt ie he.

Oorsprong
    De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve, (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

In Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen de Britse eilanden binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Het feest is in de negentiende eeuw door Ierse immigranten naar de VS gebracht. In Ierland was de aardappeloogst mislukt, de Grote Hongersnood decimeerde razendsnel de bevolking en de Ieren begonnen omstreeks 1840 massaal naar Amerika te vluchten. En zoals vaker voorkwam onder migranten: in den vreemde zoekt men contact en steun bij elkaar. Het heimwee naar de roots wordt verzacht in het verder beleven en onderhouden van de eigen feesten en gebruiken. In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.

Nou ik ben weer verder aan me stageopdracht die moet over 20 dagen ook zijn ingeleverd dus begint te korten. heb weer skype dus als het goed is moeten we nu kunnen bellen.

xx Martinos

• 01 November 2011 - 10:40

Lisette:

Hey Ing,

Je bent echt al aardig aan het veramerikaansen... Tweetalig gaat je goed af. Naderhand moet je je reisblogs maar bundelen in een tweetalig boek met foto's! Leuk als bedankkadootje om naar Teresa te sturen ;-)
    Veel plezier nog en we w88 met smart op je volgende blog.

x

• 01 November 2011 - 20:04

Joop:

Hello Miss California,
    (die is pas lekker . . . ja die soep dan hé)

Eindelijk eens een berichtje van mij, leuke site joh had hem nog niet gespot. Jammer dat je veel in een vreemde taal schrijft, ben meer van de wiskunde.
    Jij maakt het wel daar, zou je nog wel terugkomen, ik vind Ingrid Gates best klinken, had zo'n stoere chick eigenlijk ook al wel verwacht bij Letterman in de show of bij CNN... whatever. De eerste foto die ik zag was die met de seadogs en de tweede leek Lenie 't Hart wel, Pinokkia je zit zeker in Peet Neighbours?

O ja, Ik wil je ook nog even bedanken voor het lenen van je karretje, had je trekhaak nodig, echt ook super van Martijn toffe gast regelde zo de aanhanger voor me. Alleen toen ik de sleutels in de vroege ochtend bij hem op ging halen schrok ik wel even. Een flinke gast met een smoelwerk vol goud deed de deur bij je open. Ik liep tegen een muur van schraal bier en een lucht van smeulende hasjpijpen. Het feest was blijkbaar nog in volle gang want de bbq op het aanrecht was nog heet. bijna net zo heet als de vele hooggelaarsde babes in de kleuren brunette, rossig maar voornamelijk in pornoblond. Ik riep zo hard ik kon Martijn, maar de muziek van Iron Maiden was oorverdovend. Ik keek in de slaapkamers maar door de damp kon ik genoeg horen echter gelukkig niets zien. Eindelijk zag ik hem, ietsjes wit weggetrokken over de balustrade heen hangen, hij moest het even kwijt brabbelde hij. Gelukkig herkende hij me dus kon de autosleutels overnemen. Erg jammer van de flinke schade op je swift maar goed de trekhaak zat er nog aan. Toen ik wegreed moest ik vol in de rem . . . . heb geleerd dat je de brandweer en de politie altijd voor moet laten gaan bij een drietonig signaal....
    Mijn tuintje waar ik de trekhaak en de aanhanger voor nodig had is prachtig geworden, dankzij jullie thanks. Je weet het hé ik tuin overal in, niet te hopen dat jij dat doet daar.

Miss Birds, maak je geen zorgen, hier lukt het wel, geniet van vandaag niemand heeft je morgen beloofd. . . .

Enjoy Jxxp

ps. mocht ze aanspoelen, doe Nathalie H. de groeten van me...

• 02 November 2011 - 09:08

Nathalie:

Hey die Ingrid,

Ik schrijf je lekker in het Nederlands, kan alleen Amerikaans praten, haha.

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. Jammer van de koffie, maar dat komt wel weer goed over 5 weekjes, haha. Geniet daar maar van al het moois. Enne schrijf maar veel blogs, ik moet er zo mee lachen.
    Veel plezier!!!
    Liefs Nathalie